Här kommer tjocka släkten

Marknadsdriven journalistik: Eva Maria - en expertutredning

Du vet hur det är, du läser en tidning eller tittar på nyheterna och ibland undrar du om det är riktig journalistik eller bara reklam? Det här kallas för "marknadsdriven journalistik" och det betyder att journalisterna skriver om saker som företag vill att de ska skriva om, för att få mer pengar․

Eva Maria, en expert på journalistik, har gjort en utredning om det här․ Hon har tittat på hur marknadsdriven journalistik påverkar vad vi läser och hur vi tänker․ Hon har sett att företag kan betala för att få sina produkter eller tjänster nämnda i artiklar, även om det egentligen inte är något som journalisterna tycker är viktigt․

Eva Maria tycker att det är viktigt att vi är medvetna om marknadsdriven journalistik․ Vi ska vara kritiska när vi läser nyheter och tänka på vem som betalar för vad․ Om en tidning är sponsrad av ett företag, kanske de skriver om det företaget på ett positivt sätt, även om det inte är helt sant․

Här är några tips för att undvika marknadsdriven journalistik⁚

  • Läs flera olika nyhetskällor․
  • Tänk på vem som betalar för nyheterna․
  • Var kritisk till vad du läser․

Det är viktigt att komma ihåg att journalistik ska vara fri och oberoende․ Vi ska kunna lita på att journalister rapporterar sanningen, oavsett vilka som betalar․

Taggar: #Journalistik

Liknande:

@ 2020 Katarina Mazetti. All Rights Reserved.

© Webdesign by Thornton Artwork AB.